Vyplatil se vůbec přechod z Opencard na Lítačku?

7 Led

Vítáme Vás s menším odstupem u dalšího z článku. Jak vůbec probíhalo nasazení Lítačky do běžného provozu a vyplatil se vůbec přechod z Opencard? To jistě zajímá spoustu lidí po celé České Republice.

Jak to s tou lítačkou vlastně je? Nahradila rychle Opencard, ale zdá se že mnoho změn nenastalo. Pro většinu obyvatel došlo z jejich pohledu pouze k výměně červené karty za zelenou kartu. Vyplatil se celý tento proces? Na jednu stranu rozhodně ne z pohledu toho, kolik se již vynaložilo peněz na nepříliš povedený projekt s Opencard.

Nyní má zhruba půlka občanů zelené karty – Lítačky a půlka stále červené Opencard. Platnost většiny Opencard totiž vyprší až v roce 2020 a proto není důvod s přechodem spěchat.

Kolik stálo zavedení Lítačky do provozu?

Pořizovací náklady za Lítačku nepřekročili udávaných 10 milionů korun. Zkutečná cena za zavedení lítačky do provozu se vyšplhala na 8,2 milionu korun a měsíční náklady na provoz vycházejí na přijatelných 4,4 milionu. Toto číslo se bude ještě dále snižovat a dle propočtu Radomíra Nepila jsou aktuální provozní náklady nižší. Přesněji činí 3,7 milionu korun.

Náklady by mohly ještě dále klesat, protože většinu měsíčních výdajů tvoří platy zaměstnanců, kteří sedí za přepážkou a lítačku vydávají.

Primátorka Adriana Krináčová z hnutí ANO představuje náhradu za Opencard

Vyplatilo se to?

Bylo oznámeno, že Praha se majitele Opencard, firmy eMoneyServises nezbaví ani případným zavedením Lítačky. Nová karta má v rámci pražského dopravního podniku fungovat na programu dopravního odbavovacího systému (DOS), který patří EMS. Takže se dá říci, že si zrovna moc nepomohli.

Firma eMoneyServises vlastní DOS, který využívá dopravní podnik a má na něj licence do roku 2055. Na držitele Lítačky to nemá už žádným způsobem vliv, ale město zase přišlo o několik miliónů úplně zbytečně.

4.2/5 - (10 votes)